В НАЙ-ПРЕСТИЖНИЯ български театър – Народния театър „Иван Вазов“ в столицата, избухна скандал. Който надхвърли стените на театъра. Защото е симптоматичен за всичко, случващо се у нас в момента, и в последните десетилетия.
НАКРАТКО. Култовият режисьор Александър Морфов – една от емблемите на днешния български театър, режисьор институция, който освен на родна сцена с успех поставя и в чужбина (покрай скандала негов колега от трупата на Народния театър спомена, че в Израел постановките на Морфов са разпродадени за две години напред – бел. ред.), чиито „Хъшове“ и други постановки бяха (и са) №1 в афиша на Народния театър – бе прокуден от бившия директор на театъра Мариус Донкин. Който пък бе протеже на ДПС, кандидат за общински съветник от Догановата партия и неприкрито свързан с тази партия. Прокуждането започна със спирането на „Хъшове“, въпреки че бунтарската пиеса по „Немили недраги“ на патрона на театъра Иван Вазов неизменно се играе при препълнени салони и освен най-важното – духовна енергия и културна стойност, винаги е носела и добри печалби. Но човекът на ДПС изгуби скорошните избори за директор и водещата театрална трупа у нас бе оглавена от ловчалията и троянски зет Васил Василев, доказал се като успешен театрален мениджър с изправянето на крака на Ловешкия театър и след това в Плевенския театър (виж „Троянски зет оглави Народния театър“ – бел. ред.). Г-н Василев бе заявил и успя да върне Александър Морфов, привлече също писателя Захари Карабашлиев (като драматург) и режисьора Явор Гърдев.
НО ЯВНО за да си „върже гащите“ – с което продължи партийното вмешателство в Народния театър – назначи за PR (връзки с обществеността) и едновременно за зам.-директор Велислава Кръстева, дългогодишен PR на ДПС, приближена на партийния вожд Ахмед Доган и бивш депутат от тази партия. Нещо повече – на скорошните парламентарни избори г-жа Кръстева демонстрира близостта си с въпросния партиен вожд, придружавайки го до изборната урна. Преди дни видеото от тази демонстрация на близост стана публично известно, което предизвика режисьора Морфов и той се разбунтува – по тъмна доба (след представление на „Хъшове“) надраска вратата на пиарката и зам.-директор с надписи „Връзки с обществеността на Ахмед Доган“ и „ДПС“, после си призна за стореното, написа и пояснително отворено писмо. Потърпевшата му отговори остро, намеси се и културният министър проф. Велислав Минеков, назначил проверка, а директорът Васил Василев създаде комисия за разследване на действията на „лицето Александър Морфов“. Споменатите по-горе Захари Карабашлиев и Явор Гърдев напуснаха театъра в знак на протест. А социалните мрежи и националните медии бяха залети от коментари и позиции. Стартира (от 29 ноември) и национална подписка в подкрепа на Александър Морфов с мотото „Вън политиката от театъра!“, организирана от актьора и режисьор Валери Йорданов.ИЗБУХВАНЕТО на скандала в Народния театър стана достояние чрез сайта „Площад Славейков – зона, свободна от чалга“. А по-долу ви представяме гледната точка на главния редактор на популярния сайт „Фрог нюз“ Огнян Стефанов, едно от най-острите журналистически пера на България днес, същият, който преди години заради словото си бе пребит с метални прътове от неизвестни извършители и оцеля по чудо (виж „Тая няма да я бъде!“ – бел. ред.).
Организаторът на подписката Валери Йорданов, София, 29 ноември, сн. Дневник Т21
Огнян Стефанов |
СТАР ВИЦ, но все още жив сюжет у нас. Този модел работи с пълна сила по отношение на всеки неудобен за задкулисието. В това число за театрали и медии. Ще стане дума именно за медиите, защото те имат сериозна „заслуга“ за избухването на „портокала с часовников механизъм“ Александър Морфов. Скандалът в Народния театър „Иван Вазов“ е факт. Научихме за него първо от сайта „Площад Славейков“. Там последва продължение, разкриха се подробности, прочетохме позицията на режисьора Александър Морфов, както и на други хора, свързани с темата и театъра. Прочетохме и умотворчеството по въпроса на Велислава Кръстева, зам.-директор на театъра и завеждащ „Връзки с обществеността“.
СЛУЧАЯТ се определя като скандал, дори нещо по-незначително – ведомствена крамола. Ясно, че не е така. Става дума за нещо голямо и отровно: моделът на задкулисието от десетилетия. Някога за темите, свързани с „пулса на обществото“ в изданията се грижеше отдел „печат“, а над него отговорниците за пропагандата в ЦК на БКП. Още по-отгоре процесът се управляваше от политбюро, понякога с личната намеса на Тодор Живков. Ако някой си мисли, че в периода на т.нар. „демократичен преход“ нещо се е променило – лъже се. Просто желаещите да контролират медиите и свободното слово се увеличиха. Методите за налагане на контрол обаче са все така брутални.
В ПОЛЕМИКАТА около случващото се в Народния театър досега се пропуска участието на медиите. Режисьорът Александър Морфов не просто е надраскал нещо кофти на една врата, вместо да „даде интервю, например“, както съветват някои „сини каски“, пуснати да тушират напрежението. Хора, г-н Морфов бръкна в раната! В старата гадна рана. Тези, които са изпратили Велислава Кръстева на висок пост в театъра, не са го направили заради нейните професионални качества, каквито тя сигурно притежава, а като политическо послание. Нейното присъствие крещи: „Ние сме силните и ние решаваме“. Всички партии в България, ако са във властта или имат влияние, най-вече в средата на кукловодите, се опитват да контролират различни институции. В театъра, по същия начин както в тайните служби, бизнеса, организираната престъпност, медиите, съдебната система и пр. Медиите са важен инструмент в този процес. Чрез тях определени кръгове лансират и правят популярни директори на театри, актьори, режисьори, текстописци и пр. Същите хора, станали вече популярни и превърнати дори в „звезди“, дефилират в средствата за информация и социалните мрежи, дават интервюта, коментират и анализират, прокарвайки – понякога хитро, но доста често нескопосано – тезите на своите покровители. В това отношение шефът на Съюза на артистите Христо Мутафчиев и директорът на Сатиричния театър „Алеко Константинов“ Калин Сърменов са без конкуренция – Борисов и ГЕРБ са тяхно вдъхновение, ако не и нещо повече.
Велислава Кръстева с Ахмед Доган и фрагмент от надрасканата врата |
КОЛКО медии защитиха Александър Морфов и свалените негови постановки в Народния театър, когато директор беше Мариус Донкин? Броят се на пръстите на едната ръка. Тези, които мълчаха, знаеха прекрасно, че Донкин е свързан с ДПС и е кандидат от движението за общински съветник. Но им беше наредено да се правят, че няма такъв сюжет. През 2021 г. Донкин все пак разреши „Хъшове“ да се качи отново на сцената на най-големия театър при доста осакатяващи условия. Морфов отвърна с открито писмо, в което бе ясен: „Кандидатът на ДПС Донкин организира Общонационално турне в чест на годишнината от смъртта на Иван Вазов и не включи най-емблематичното произведение на Вазов – „Немили недраги“. Може би съветникът на ДПС не знае, че „Хъшове“ е драматизация на повестта „Немили недраги" или може би неговите партийни съветници са решили, че не е добре за ДПС този спектакъл да съществува в репертоара на Народния театър! Кандидатът за общински съветник на ДПС Мариус Донкин е вашият директор! Мълчете си и си трайте! Гордейте се!“.
НА ДНЕШНИЯ директор Васил Василев не е ли било ясно, че назначението на Велислава Кръстева за зам.-директор ще отвори тази стара, гноясала рана? Самата Кръстева не се ли сети? Знаела е, не се съмнявайте, но е била спокойна, че две-три медии ще вдигнат шум, но тези от „клуба на покорените“ ще я защитят. И те го правят. „Че кой е тоя Морфов, бе?! Пияница, хулиган!“. Да прибавят „и пуши“… Освен това е талантлив, мамка му! Ужас! Какъв процент от българите могат да отсеят зърното от плявата? Подценили са Морфов. Подценили са и онази част от населението, които все повече ненавиждат прилагането на сталинови методи в съвременна България. Това ще принуди кръгът „антихъшове“ да извади дежурния коз – етническото асо. Големият поет и преводач, член на Френската литературна академия „Меларме“ и на международната Академия „Монмартър в Европа“ Кирил Кадийски написа огнен текст, публикуван във „Фрог нюз“, в който призова Александър Морфов: „Ще се биеш докрай! За да не се оглася сцената с „вай, вай, Дездемона! Вай керата!”. Цитираха го само в един-два други сайта – за Кадийски са затворени много медии, защото е свободен човек, а това го прави неудобен… Ало, Гешев, тук Александър Морфов… предварително благодаря!
ОНЕЗИ в българската Бастилия са най-агресивни, когато са обхванати от страх. А ги е страх, гаранция. Следете медиите и ще откриете, че тези, които бранят Кръстева, бранят като матросовци и Путин.
2 коментара:
На вниманието на психодесните боклуци и обикновените десносектантски болшевики:
Наказателен кодекс на РБ
„Чл. 172. (Изм. – ДВ, бр. 28 от 1982 г., в сила от 01.07.1982 г., изм. – ДВ, бр. 1 от 1991 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 10 от 1993 г., изм. и доп. – ДВ, бр. 92 от 2002 г.) Който съзнателно попречи на някого да постъпи на работа или го принуди да напусне работа поради неговата народност, раса, религия, социален произход, членуване или нечленуване в синдикална или друга организация, политическа партия, организация, движение или коалиция с политическа цел или поради неговите или на ближните му политически или други убеждения, се наказва с лишаване от свобода до три години или глоба до пет хиляди лева."
П.П. Някой спомня ли си тези десносектантски зомбита-болшевики как лаеха и сатанизираха ПП Атака заради "етническия мир" и "европейските ценности"?
...Атака беше партия ала' "гласът на българия". Измишльотина от която стадото имаше нужда. Нищо не сътвори освен ако скандали.
Публикуване на коментар
Коментар от FIREFOX не успях да пусна! Използвайте Chrome!Моля, пишете на кирилица и използвайте големи и малки букви! Препинателните знаци също са желателни. Коментарите са разрешени само за потребители с профили в Google от 02.05.2018! Всеки има профил в Гугъл на телефона си - използвайте ги.
(Т21 - Вашият сайт и Вашият форум - мястото, където се чува Вашето мнение!)