Помним го като учител и дългогодишен директор на най-старото и най-централно троянско училище – ОУ „Иван Хаджийски“, наследника на изгорялото възрожденско Жълто училище; по чието време уникалната училищна сграда от 1896 г., една от най-красивите в Троян, бе основно ремонтирана/реставрирана (със средства от фонда за хуманитарна помощ на Въоръжените сили на САЩ, виж „Грейналото ОУ „Иван Хаджийски“ – открито“ в бр. 22 на Т21 от 3 юни 2015 г. – бел. ред.). Знаем го и като художник – иконописец, портретист, шаржист, със свое място в днешната троянска арт действителност, забележим, художничка е и съпругата му Ели, пловдивчанка, дошла по любов в Троян, преподавателка в Художественото училище (НУПИ „Проф. Венко Колев“).
Отделно, това вече го знаят/помнят по-малко – е първият професионален диджей в Троян, като и до днес музиката е голямото му изкушение и любов, поп музиката, която за родените през 50-те, 60-те и 70-те бе повече от музика, прозорец и глътка свобода. Не познавах Стефан в този (му) музикален „дискурс“, но преди време, повече от година, попаднах на негов пост във фейсбук, разбира се за поп музиката; бе невероятен – ерудитско-музикантски и едновременно казващ толкова неща за времето ни, за всичко, текст, какъвто не се среща често (нито в мрежата, още по-малко в Троян). Оттогава го „навивам“ за негова рубрика във вестника ни, в началото се колебаеше, но вече му дойде времето. Кръстих рубриката му, без да съгласувам, „Без музика не мога“.
Този епизод трети от „Без музика не мога“ (номерацията тук, в сайта, е различна от тази във вестника, но това не е беля, „Нищо от това!“, както обичаше да казва/пее Тодор Колев, всеки епизод си е собствен разказ и проблем няма – бел. ред.) е за Заговезни, за прочутия троянски Пети квартал, родния на автора, и за Прошката; и за съответната музика, разбира се.Генадий Маринов



СЛЕД КАТО превземеше пощата, общината и шадравана, доказало по мирен път своето културно и интелектуално надмощие, петокварталното многолюдие се връщаше, за да се разбере кой е приготвил най-големия огън. Нашият, на „Малка Калейца“, нямаше конкуренция. Всяка година имахме задачата да бием всички останали махали по мащабност. И всяка година го правехме. Училището и животът не бяха подстригали въображението ни, извън канона на школото, истински и неподправено се наслаждавахме на свободата си. И на свободата спокойно да разработваме местния Клондайк. Това беше долчината, в която механиците от МТС (машинно-тракторната станция) изхвърляха сменените части от многобройната селскостопанска техника, струпана на огромната площ на Попова ливада. Там, наред с лагерите, разбивани за сачми за прашките, стоманените тракове от вериги, огромните чугунени колелета и всевъзможни железарии (с които неизменно печелехме пионерското съревнование в акциите за събиране на вторични суровини), бяха натъркаляни всякакви размери гуми. Не беше никак лесно да дотътрим най-големите, задните на колесни трактори Т22 и самоходни шасита Т16, до основата на триъгълника на „рязания“ мост. Височината им беше два метра и половина. Мостът тогава си беше цял, движението обаче почти мъртвило. В акцията се включваха и момичетата, повече за похвала. След полагане на основите с тракторните гиганти, следваха тези от камиони и най-отгоре по-малките. Огромната клада внимателно се балансираше и подсигуряваше отвътре с огромни клони. Всяка кухина се тъпчеше със съчки и дървета. Триумфалното запалване се извърщваше от най-старшия.

НА ВЪОРЪЖЕНИЕ бяха въведени най-различен калибър пушкала. От кутийки за нес кафе, кутии от блажна боя, цилиндрични мукавени топчета от текстилния магазин до 200-литрови варели. Навсякъде пушек се носеше и остър мирис на карбид. Феерията от въртящи се пръчки с горящи цървули, сбито сено, парцали напоени с нафта, тук там по почина направи си сам черешови, за съжаление никой не е документирал. Останала е само в спомените. Ритуалното прескачане на огъня беше абсолютно невъзможно, хвърляше се загасваща оругльовица на земята и умиращата жарава се прекрачваше. Говореше се, че все пак един път почерпен мъж на име Лазар се опитал да бойкотира болниците и фармацевтичните компании, неблагоразумно рипвайки над пожарището. На всичкото отгоре бил без долни гащи и по този начин точно тази вечер била открита лазерната епилация. Аз не знам, не съм бил там, така говорят хората. Песни около огнените езици не съм чувал. Виж, одумки, сплетни, клюки, да. Но непривично приветливи, дружелюбни, с едва забележима мека нотка на сарказъм и префинена троянска учтивост.
ПРАЗНИЧНОТО веселие на тънки струи се прецеждаше отвсякъде. Така пречистени и извисени, мъжете джентълменски понаквасени, семейство подир семейство потъваше в лилавата тъмнина към дома. Гвоздеят на празника да ударят, трапезата да уважат, прошка да си дадат, калории излишни за последно да натрупат. Тук чак стигаме до нуждата от музика, която да предаде нужните емоции с несравнимата си способност да внушава, независимо от физическото състояние на слушателите. Първото изкуство, музикално-певческото, независимо от жанра или епохата, ни свързва с универсалните преживявания на разкаяние, покаяние и стремеж към вътрешен мир. В народния фолклор като че ли не е отделено достатъчно внимание на последния зимен фест. От Североизточна България идва най-добрата, описваща атмосферата на празника. „Заговезни“ на варненката Кичка Христова с оркестър „Жарава“ по текст и музика на Георги Ковачев, възпяваща огромната софра с халва в средата, около която стари, млади си прощават, пият, пеят, заговяват. Само либето го още няма, непреценило, че липсата му ще огорчи момата. Или нейде другаде се напило, на друга мома непростило. Специално отредена за Сирница минава тракийската „Мама Тодорчо думаше“ в изпълнение на д-р Дарина Славова. Там може да се опетлевите между главния герой, вуйчо му и хубавата вуйна, но добре пък се връзва със следващата събота, когато приляга за звуков фон на конските кушии. За Тодор има и друга песен, откровено шеговита, но забранена през соца. Текстът сега звучи революционно, Тодор може да е дърт, ама е упорит. „Стани, стани Тодоре“ вече е уважителна, мързелът отдавна не е порок, а привилегия и символ на охолство. „Полегнала е Тудора“ с възпетия необичаен ракурс на снагата е тясната ни връзка със световната култура и дръзкия поглед на „Голата Маха“ от Гоя. И четирите песни задължително влизат в плейлиста за следващата събота.

СЛЕД получаване на така желаното опрощение, косата се измива с топла вода. И дървесната пепел и брашното са признати за екологично чист почистващ агент. При наличие на финансови ресурси за подобряване на ефекта отгоре бива да се чукне едно яйце. Засилва блясъка, косъмът лъсва. Това разхищение на протеини може да продължи през половината период на постите. После започва събирането им за Пасхата. А разхищение, защото ученните доказаха, че „яйцата са по-полезни от ябълките“. С риск да разваля очаквания с нетърпение резонанс на камбаната на постната радост и лепна петно на целомъдрения дух на смирение в Деня за прошка, вмъквам прастарото умозаключение „За кокошка няма прошка“. И случайност ли е, дето само шест дни по-късно се празнува онзи кон, за който няма закон? Само питам, всеки гледа от различен ъгъл и вижда по разичен начин. В Шуменско са възприели изцяло старославянското празнуване на седмицата преди „Масленица“, когато всеки ден е изпълнен с подготовка и мисъл за сюблимния момент. Такава е традицията в Русия, Украйна и Беларус. Тъй като Великият пост изключва партита, светска музика, танци и други разсейвания от духовния живот, Масленица представлява последната възможност за участие в социални дейности, които не са подходящи по време на по-молитвения, трезв и интроспективен сезон на Великия пост. В този седмичен календар на дейностите прошката между зет и любяща тъща се извършва в мач с разменено домакинство. В сряда зетьовете могат да посетят майката на жена си, която е приготвила вкусотии и поканила други гости за свидетели на аферата. В петък бабите връщат гостуването на терена на зетя, който е приготвил богата вечеря с гъби.
СЕГА по-сериозно, поетично-музикално, уважително, приповдигнато. Прошката е универсална тема, защото не винаги е лесна за изпълнение, докато слушането на песни с такъв сюжет може да бъде начало. Те притежават силата да инициират изцеление и дори да вдъхновяват действия на опрощаване. Всеки има любими песни, които го правят по-добър. Едно ретроспективно музикално пътуване може да бъде катарзисна, благородна дейност и инструмент за изцеление. Веднага ще се намерят слабоволни съпрузи, които на този ден под въздействието популярна наша песен с трапчански полъх ще прегърнат горещо голямата си любима грешка. „Безнадежден случай“. Други чистосърдечно ще признават: „Съжалявам изглежда най-трудната дума“, копнали го от хита на великият артист зад бялото пиано. През 2004 г. това е последното изпълнение на Рей Чарлз, в дует с Елтън Джон, номинирано за награда „Грами“ за най-добра поп колаборация с вокали. Sorry, най-мъчителната дума за тези, които не могат да я кажат и за онези, които не я приемат. Така казваха в „Топло“ с бебешко невинно изражение тримата майстори измамници на кооператорите от ЖСК „Хан Крум“. Да я изречеш, означава да признаеш, че си се прецакал. Най-ужасното нещо за българина „да не изстине и да не се мине“. Не си спомням баща ми да е казвал тази дума през всичките му 83 години.
ЗА НАС е напомняне за щастливите моменти в живота ни, които не сме оценили навреме. Виж Шер „Ако можех да върна времето назад“. Никога не знаем, че живеем в ценните моменти и свещените спомени, докато не изминат 20 години. Извинението е двузначно – означава, че се оставяте отворени, за да прегърнете, или да се подиграете. Или да отмъстите с „Чикаго“ – „Толкова е трудно да кажа съжалявам/ махай се!“ Извинението не връща нещата назад, тласка ги напред. Или настрани. Дени Ловато през 2017 г. директно отрязва „Съжалявам, не съжалявам“, не знам само как да се тълкува това, изречено от певица, обявила се за полово инфлуидна, пансексуална и небинарна. Обръщането към стари изпитани поговорки като „Мълчанието е злато“ е най-добрата рецепта срещу конфуза. „Моята глупава уста. Вкара ме в беда. Отново казах твърде много“, Джон Майер със своята класика от 1999 г. ще е полезен за слушане след Великден.
МЕЛОДИИ, визитни картички на разкаянието, има стотици. Oт рок и кънтри до поп, от огромни хитове до просто дълбоки парчета. Покрити са почти всички класически видове извинителни песни, заедно с някои по-малко очевидни претенденти. Петко Славов „Прошка“, „Линкин парк“ – „Позволи ми да се извиня като начало“, Декемврийците с „Извинителна песен“, Браян Адамс – „Моля, прости ми“, Боб Дилън – „Един от нас трябва да знае (рано или късно)“, Мадона – „Моля, не казвай, че съжаляваш/ Чувала съм всичко преди“, Джъстин Бийбър, Сиара, Блейк Шелтън, Адел, Джон Ленън, Акон, до един със звездни мелодии за казването „Извинявай“. Бренда Лий е само на 15 години, когато през 1960-а „I’m sorry“ се превръща в един от шедьоврите на всички времена. На нас ни се иска музиката днес да е такава и да има истински певци като тези.

ЗА СЛЕДВАЩИТЕ седем седмици – отците на Църквата наричат пост без молитва „поста на демоните“, тъй като демоните не се хранят според своята безплътна природа, но и не се молят. На всички читатели: „Простено да ви е, простете!“. Ако трябва да прощавате, по-добре не четете!
0 коментара:
Публикуване на коментар
Коментар от FIREFOX не успях да пусна! Използвайте Chrome!Моля, пишете на кирилица и използвайте големи и малки букви! Препинателните знаци също са желателни. Коментарите са разрешени само за потребители с профили в Google от 02.05.2018! Всеки има профил в Гугъл на телефона си - използвайте ги.
(Т21 - Вашият сайт и Вашият форум - мястото, където се чува Вашето мнение!)