През лятото на 2019 г. в троянския Музей на занаятите – културната институция, която притежава най-богатата колекция на троянска керамика в страната и е своеобразен духовен пазител на това троянско и национално богатство – гостува преподавателят от Университета по изкуствата в Хаселт (Белгия) и голям почитател и ревностен изследовател на троянската керамика д-р Иван Добрев (днес професор), родом от Шумен. Тогава той представи пред троянската публика доктората си, посветен на троянската керамика. Същата година ни предостави статия, част от докторската му работа, за книгата „Керамиката през Възраждането“ на именития ни съгражданин и изключителен познавач на троянската керамика Ганко Цанов (виж „Авантюрата на троянската керамика“ в бр. 46 на Т21 от 4 декември 2019 . – бел. ред.). За проф. Добрев и неговите пристрастия към троянската керамика разказа обширен материал, публикуван преди дни в сайта www.24shumen.com. Т21КНИГА, посветена на троянската керамика, вече е част от богатия библиотечен фонд на Европейския експериментален център за керамика в Нидерландия (EKWC). Неин автор е скулпторът от Шумен и университетски преподавател проф. Иван Добрев. Изследователският му труд „Поглед върху троянската керамика. Есета за традиционната керамика и съвременната скулптура“ е отпечатан най-напред в Белгия, а през 2019 г. е преведен на холандски език и влиза във фонда на центъра.
„ЦЕЛТА ми беше да представя троянската керамика на европейската сцена. От години тя ме привлича като творец и като изследовател със съчетаването на примитивната естетика и утилитарност, от една страна, и с феноменалната технология на нейното създаване, от друга. Взаимодействието между първичното усещане за формата, изключителния колорит на цветовете и технически съвършеното изпълнение я прави интересна не само за България, но и за света като постижение на човечеството от гледна точка на изкуството.“ Така проф. Добрев обяснява интереса си на артист и учен.
„Чужденецът в нас“, 1997-98 г., керамика, алуминий, авт. Иван Добрев |
И В ТВОРБИТЕ си Иван Добрев често използва елементи и мотиви от троянската керамика, които пресъздава и обогатява през езика на съвременната скулптура. „Той е много по-пластичен и концептуален в сравнение с езика на приложната керамика и аз съвсем съзнателно търся взаимодействието между тази нейна първичност и вграждането й в съвременното скулптурно изкуство. Искам, когато човек види моя скулптура на изложба било то в Нидерландия, Германия, Франция или където и да е по света, непременно да направи връзката с България“, казва творецът.
ПРОФ. ИВАН ДОБРЕВ познава добре образците на троянската школа и смята, че ако троянската керамика не се развива, опасността да регресира е много голяма. „По време на проучването за мен беше загадка защо тя не е използвана досега, а и днес не се използва като образец и източник на вдъхновение в други области на изкуството у нас – като се започне от текстилното пано и се стигне до дизайна и архитектурата. И това беше още един аргумент да се захвана с тази тема. Отсъствието й от попрището на съвременното българско изкуство и липсата на признание създаваха у мен усещането за липса на нещо фундаментално и дори провокираха чувството за онеправданост, както и желание да оправя това „недоразумение“ чрез опита да я реабилитирам и по възможност да възстановя, доколкото е възможно, нейния заслужен статут“, пише в анотацията към книгата си проф. Добрев.
„Сакрална матримония“ (Свещен брак), 2015 г., керамика, авт. Иван Добрев |
(със съкращения)
0 коментара:
Публикуване на коментар
Коментар от FIREFOX не успях да пусна! Използвайте Chrome!Моля, пишете на кирилица и използвайте големи и малки букви! Препинателните знаци също са желателни. Коментарите са разрешени само за потребители с профили в Google от 02.05.2018! Всеки има профил в Гугъл на телефона си - използвайте ги.
(Т21 - Вашият сайт и Вашият форум - мястото, където се чува Вашето мнение!)